Strona: Laboratorium projektowania uniwersalnego i inkluzywnego / Zakład Urbanistyki i Architektury

Laboratorium projektowania uniwersalnego i inkluzywnego

Laboratorium Projektowania Uniwersalnego i Inkluzywnego

Laboratorium Projektowania Uniwersalnego i Inkluzywnego jest unikalnym miejscem na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej, które powstało z inicjatywy Zakładu Urbanistyki i Architektury, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na badania naukowe i kształcenie z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami. Naszym celem jest również edukowanie przyszłych architektów i urbanistów w zakresie projektowania, które nie tylko spełnia estetyczne i funkcjonalne wymagania, ale przede wszystkim uwzględnia potrzeby każdego człowieka, bez względu na jego ograniczenia.

Misja i cele Laboratorium

Laboratorium Projektowania Uniwersalnego i Inkluzywnego to miejsce, gdzie teoria łączy się z praktyką. Nasza misja to przede wszystkim badania naukowe, edukacja i zwiększanie świadomości wśród studentów na temat konieczności tworzenia przestrzeni, które są dostępne i przyjazne dla wszystkich użytkowników, w tym osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz osób z różnorodnymi ograniczeniami sensorycznymi. W laboratorium istnieje możliwość zapoznania się z realnymi wyzwaniami, jakie napotykają osoby ze szczególnymi potrzebami, oraz z metodami niwelowania ograniczeń poprzez odpowiednie rozwiązania architektoniczne.

Wyposażenie Laboratorium

Laboratorium zostało wyposażone w specjalistyczny sprzęt, który pozwala studentom na lepsze zrozumienie potrzeb osób z różnorodnymi ograniczeniami. Wśród dostępnych urządzeń znajdują się:

  • Wózki inwalidzkie – umożliwiają praktyczne doświadczenie poruszania się w przestrzeni z perspektywy osoby na wózku inwalidzkim, co pozwala na lepsze zrozumienie wyzwań, jakie wiążą się z projektowaniem przestrzeni dostępnych.
  • Okulary symulujące wady wzroku – dzięki nim można doświadczyć, jak wygląda świat z perspektywy osoby z różnymi wadami wzroku, co jest kluczowe przy projektowaniu przestrzeni i obiektów czytelnych wizualnie.
  • Symulator starości – ten sprzęt pozwala na symulację fizycznych ograniczeń, z jakimi borykają się osoby starsze. Dzięki niemu studenci mogą zrozumieć, jak ważne jest projektowanie przestrzeni dostosowanych do potrzeb tej grupy użytkowników.
  • Symulator wad słuchu – umożliwia zrozumienie problemów związanych z niedosłuchem i głuchotą, co jest kluczowe przy projektowaniu miejsc publicznych i budynków użyteczności publicznej.
  • Laski orientacyjne – pozwalają zrozumieć, jak osoby niewidome lub niedowidzące poruszają się w przestrzeni. Dzięki temu mogą lepiej projektować środowiska, które są bardziej przyjazne i dostępne dla osób z dysfunkcją wzroku.
  • Ortezy – służą do symulacji ograniczeń ruchowych, pomagając zrozumieć, jak różne schorzenia wpływają na mobilność. Pozwala to na projektowanie przestrzeni i obiektów, które są bardziej dostępne i wygodne dla osób z problemami ruchowymi.

Powstanie koła naukowego

Wraz z otwarciem Laboratorium Projektowania Uniwersalnego i Inkluzywnego, powstało Koło Naukowe „Immersja Dostępna Rzeczywistość”, prowadzone przez dr inż. arch. prof. PRz Annę Sikorę i mgr inż. arch. Łukasza Bajdę. Koło koncentruje się na badaniu dostępności przestrzeni publicznych i obiektów architektonicznych, kładąc nacisk na projektowanie inkluzywne i uniwersalne. Działalność Koła Naukowego obejmuje badania teoretyczne oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w ramach uczelnianych projektów. Studenci pracują nad rozwiązaniami, które mogą poprawić dostępność przestrzeni, ucząc się jednocześnie, jak istotne jest uwzględnianie potrzeb wszystkich użytkowników w procesie projektowania. Koło Naukowe stanowi ważny element w edukacji przyszłych architektów, promując tworzenie przestrzeni przyjaznych dla każdego.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję